Γιατί τα τριαντάφυλλα είναι ρομαντικά

Γιατί τα τριαντάφυλλα είναι ρομαντικά

Γιατί τα τριαντάφυλλα είναι ρομαντικά;
…έσκασαν τα κόκκινα τριαντάφυλλα του δειλινού, στην ερημική παραλία…

Πώς μεταφράζετε αυτή την εικόνα; Πού πάει το μυαλό σας;
Μάλλον στον έρωτα, στο ρομαντισμό, στο αίσθημα!

Τις περιφρονούσα τέτοιες εικόνες στο παρελθόν, πολύ μελό, μού φαίνονταν, για αισθηματίες χωρίς λόγο…μέχρι που έμαθα.

Ο ρομαντισμός, όπως ξεκίνησε, δεν ήταν ούτε πλαδαρός ούτε για αισθηματίες μόνο! Το αντίθετο. Οι ρομαντικοί είχαν ένα εσωτερικό ηφαίστειο.

αι τόση φλόγα για την πραγματική ζωή μέχρι του σημείου να θέλουν να πεθάνουν.Το ανώτερο και υψηλό ιδανικό δεν μπορούν να βρουν ικανοποίηση σ΄ αυτόν τον κόσμο. Απελπισμένοι από τις αδικίες, τις οποίες ο ίδιος ο άνθρωπος δημιούργησε στην κοινωνία, είχαν τάσεις φυγής.

Η σύνδεση με τη φύση έγινε όταν ο Ζαν Ζακ Ρουσώ (1712 – 1778), ο εμπνευστής αυτού του φιλοσοφικού ρεύματος, παρακινούσε τους ανθρώπους να γυρίσουν στη φύση. Μεταφορικά. Να βρούνε τις αξίες και την ελευθερία που απολάμβαναν, τότε, με τον απλό τρόπο ζωής.

Μέσα στο φυσικό τους περιβάλλον, να βρουν τη χαμένη τους αθωότητα, μακριά από τον πολιτισμό. Αυτός ο τελευταίος κατέστρεψε και αλυσόδεσε τον άνθρωπο.

Ο Ρουσώ ήταν πολέμιος του «τεχνικού» πολιτισμού, όπως θα τον λέγαμε σήμερα, γιατί μέσα απ΄ αυτόν ο άνθρωπος απομακρύνθηκε από τη φυσική του κατάσταση. Εκφυλίστηκε. Έγινε εγωιστής και φυλακίστηκε σ΄ ένα αφιλόξενο κόσμο, όπου κυριαρχούν οι αδικίες κι η εκμετάλλευση.

Κι όμως, έχει ελπίδα διαφυγής από την κοινωνία αυτή των ανισοτήτων και της παράνοιας.

Ο Ρουσώ ήταν αντιφατικός. Έτσι, έφτιαξε ένα «κοινωνικό συμβόλαιο» που θα βοηθήσει τον άνθρωπο να προαχθεί σε μια καλύτερη κατάσταση και να κατοχυρώσει την ελευθερία του στην κοινωνία.

Οι ρομαντικοί, γενικώς, ήσαν κάτι παθιασμένοι τύποι, καλλιτέχνες κυρίως, ζωγράφοι, μουσικοί και ποιητές.

ίχαν τάσεις φυγής από τα εγκόσμια, μακριά από την πρόοδο και τις άθλιες επιπτώσεις της στην καθημερινή ζωή.

Ο πρωτόγονος άνθρωπος στη φυσική του κατάσταση ήταν ελεύθερος, χαρούμενος και γερός. Με την πάροδο του χρόνου, όμως, και με τη δική του θέληση, βέβαια, έπεσε σε κοινωνίες μίσους και αλληλοσπαραγμού.

Ο φιλόσοφος είπε χαρακτηριστικά: «ο άνθρωπος γεννιέται λεύτερος, αλλά παντού έχει αλυσίδες».

Όμως με την επιστροφή στη φύση επανασυνδέεται με τον τόπο του, τις ρίζες και τις παραδόσεις του, όπως είναι εξάλλου, φυσικό επακόλουθο.

Μεταγενέστεροι στοχαστές ακολουθώντας αυτούς τους συλλογισμούς, βλέπουν πως κάποιες ομάδες, εκτός από τις παραδόσεις και τις λαϊκές τέχνες, έχουν την ίδια γλώσσα και θρησκεία. Υπάρχει ανάμεσά τους μια ενοποιητική σχέση, μοναδική.

Κάτι ευρύτερο και σημαντικό τους συνδέει. Αυτό το ευρύτερο το ονόμασαν έθνος.

Η εθνική ψυχή αρχίζει να χτυπά συνειδητοποιώντας την ύπαρξή της.

Οι εθνότητες που δημιουργήθηκαν άρχισαν να απαιτούν τη δημιουργία ελεύθερου κράτους.

Η ενότητα του έθνους χρησίμευσε σαν ασπίδα για τα μέλη του, προκειμένου να αντισταθούν στον καταπιεστή μονάρχη.

Τότε, και μέχρι το 19ο αιώνα, ο κανόνας ήταν αυτός. Μοναρχίες και αυτοκρατορίες.

Ο Διαφωτισμός σ΄ αυτή τη βάση -της ενότητας του έθνους- στηρίχτηκε ώστε να διακηρύξει πως τα έθνη έχουν το δικαίωμα αυτοδιάθεσης.

Άρα και το ιερό καθήκον να πολεμήσουν για την ελευθερία τους. Να απαλλαχτούν από τους εκάστοτε τυράννους.

Έδωσε τα φώτα του στην Γαλλική Επανάσταση αλλά και στην δική μας, μετέπειτα, τη Ελληνική Επανάσταση του ΄21. Σαν έτοιμοι από καιρό, είδαμε να αχνοφέγγει η μέρα που θα ξεφορτωνόμαστε τον τουρκικό ζυγό.

Πολλοί ποιητές (Βύρων, Σέλεϋ, Σίλλερ κ.ά.) και όλοι οι ρομαντικοί καλλιτέχνες έτρεφαν ένα βαθύ έρωτα για την Αρχαία Ελλάδα. Ο ελλαδικός χώρος ήταν ο ιδανικός τόπος, όπου το ιδεατό ενώνεται με το πραγματικό.

Το πάθος κι η ομορφιά ενσαρκώνονται στο μαγικό αυτό τοπίο, στα βουνά του, τα ποτάμια του, στην αυθεντικότητα των ανθρώπων του. Ελευθερία, πνευματικότητα, μυστικισμός.

Οι ιδέες αυτές κατέκλυσαν τις ψυχές των Ευρωπαίων που δημιούργησαν το γιγάντιο κύμα του φιλελληνισμού, το οποίο θα έπαιζε τεράστιο ρόλο στα πράγματα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

(2ο μέρος, συνέχεια του «το ποτάμι της Γαλλικής Επανάστασης, συνεχίζεται…)

ΕΛΕΝΑ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗ

Banner Επαγγελματικός Κατάλογος

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.