Αντιοξειδωτικά – Το μυστικό της αντιγήρανσης

Ιωσήφ Αλεξανδρίδης MmedSci
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Καθημερινά, ο οργανισμός μας δέχεται επίθεση από μόρια που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες οξυγόνου οι οποίες τείνουν να οξειδώνουν, δηλαδή να καταστρέφουν τις μεμβράνες των κυττάρων μας. Από πού προέρχονται αυτά τα μόρια?

Προέρχονται από τη φυσική λειτουργία του μεταβολισμού μας ή από εξωτερικούς παράγοντες όπως το κάπνισμα, η ακτινοβολία, η μολυσμένη ατμόσφαιρα κ.α. Ο οργανισμός μας έχει μηχανισμούς άμυνας που μπορεί από μόνος του σε ένα βαθμό να αντιμετωπίσει την επίθεση των ελευθέρων ριζών.

Όμως όταν η ύπαρξη ελευθέρων ριζών στο σώμα μας είναι μεγάλη, τότε δημιουργείται στον οργανισμό το λεγόμενο «οξειδωτικό στρές», που οδηγεί σε μεγαλύτερη καταστροφή των κυττάρων μας. Η κατάσταση αυτή οδηγεί στη λεγόμενη πρόωρη γήρανση, τόσο του δέρματος όσο και όλων των οργάνων του σώματός μας. Έτσι αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη, διαφόρων μορφών καρκίνου, καρδιαγγειακών νοσημάτων κ.α.

Για να αποφύγουμε τη καταστροφή των κυττάρων μας χρειαζόμαστε μια ασπίδα προστασίας ενάντια στις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου. Και την προστασία αυτή μας την προσφέρουν τα λεγόμενα αντιοξειδωτικά.

Τα αντιοξειδωτικά είναι φυσικές ουσίες που βρίσκονται σε ορισμένα τρόφιμα και βοηθούν στην ενίσχυση της άμυνάς του οργανισμού. Δρουν ενάντια στη γήρανση, προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις και έχουν πιθανή αντικαρκινική δράση.

Τα αντιοξειδωτικά βρίσκονται σε τρόφιμα όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, το ελαιόλαδο, το καφέ, το κακάο, το τσάι, το κόκκινο κρασί κ.α. Ας δούμε στον παρακάτω πίνακα ποιά είναι τα κυριότερα αντιοξειδωτικά και σε ποια τρόφιμα τα βρίσκουμε, έτσι ώστε να τα εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο:

 

 

Βιταμίνη C

Εσπεριδοειδή, ακτινίδια, φράουλες, ντομάτες, πιπεριές, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπρόκολο, κουνουπίδι και πατάτες

Βιταμίνη Ε

Ελαιόλαδο, ξηροί καρποί και δημητριακά ολικής αλέσεως.

β-καροτένιο

Όλα τα φρούτα και τα λαχανικά που έχουν πορτοκαλί χρώμα όπως καρότα, κολοκύθες, κίτρινες και κόκκινες πιπεριές, βερίκοκα, ροδάκινα, πεπόνι.

Φολικό οξύ

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά, βρώμη και όσπρια.

Σελήνιο

Ψάρι, θαλασσινά και ξηροί καρποί

Πολυφαινόλες

Καφές, κακάο, κόκκινο κρασί, μαύρη σοκολάτα, πράσινο τσάι, ελαιόλαδο.

 

Τελευταία, έρευνες δείχνουν ότι ο καφές αποτελεί μια σημαντική πηγή φυσικών αντιοξειδωτικών που συμβάλει σημαντικά στην καθημερινή μας προστασία.

Οι πολυφαινόλες είναι μια οικογένεια φυσικών ουσιών στην οποία ανήκουν πάνω από 5.000 ενώσεις. Βρίσκονται αποκλειστικά σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης. Οι πολυφαινόλες είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνες και για το χρώμα που έχουν τα διάφορα τρόφιμα καθώς και για το ιδιαίτερο άρωμά τους.

Κατά μέσο όρο στη διατροφή μας λαμβάνουμε περίπου 1γρ πολυφαινολών/ημέρα.
Δεν έχει οριστεί όμως ακόμη κάποια συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα πρόσληψης.

Για να θωρακίσουμε λοιπόν τον οργανισμό μας και για να έχουμε καλή υγεία καλό θα ήταν να εντάξουμε τρόφιμα με αντιοξειδωτικές ιδιότητες στο καθημερινό μας διαιτολόγιο και φυσικά να ασκούμαστε τακτικά.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.