Διατροφή Και Άσκηση Κατά Του Καρκίνου

Διατροφή Και Άσκηση Κατά Του Καρκίνου

Ιωσήφ Αλεξανδρίδης MmedSc

Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Διατροφή Και Άσκηση Κατά Του Καρκίνου

Γνωρίζετε ποια είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αιτία θανάτου παγκοσμίως μετά τα καρδιαγγειακά?

Είναι ο καρκίνος. Αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες θανάτου σε ολόκληρο τον κόσμο. Στις αναπτυγμένες χώρες, ο καρκίνος είναι η δεύτερη-μεγαλύτερη αιτία θανάτου μετά από τις καρδιαγγειακές παθήσεις.

 

Γιατί να με απασχολεί?

Ο καρκίνος είναι μια πάθηση που δεν κάνει διακρίσεις. Μπορεί να μας προσβάλλει όλους. Μικρής ή μεγάλης ηλικίας, πλούσιους και φτωχούς, άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Όλοι είμαστε ίσοι απέναντι του. Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου οργανισμού υγείας (WHO), το 2005, 7.6 εκατομμύρια άνθρωποι κατέληξαν από καρκίνο σε σύνολο 58 εκατομμυρίων θανάτων παγκοσμίως.  Με βάση τις προβλέψεις, αν δεν υπάρξει κατάλληλη πρόληψη καθώς και αποτελεσματική θεραπεία,  οι θάνατοι από καρκίνο θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

 

Που οφείλεται?

Αν και τα αίτια εκδήλωσης του καρκίνου ακόμη μελετώνται και η γενετική προδιάθεση σαφώς και παίζει σημαντικό ρόλο, εντούτοις ορισμένοι από τους κύριους παράγοντες που συνδέονται με την εμφάνιση του και μπορούν να προληφθούν είναι: ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής (κάπνισμα, υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύματος, ανεπαρκής διατροφή, έλλειψη φυσικής δραστηριότητας), το στρες, η έκθεση στις περιβαλλοντικές καρκινογόνες ουσίες και διάφορες ιώσεις (π.χ. ηπατίτιδα Β).

 

Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα?

Πρώτη αιτία θανάτων στην Ελλάδα είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα και στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο καρκίνος. Το 2005 οι θάνατοι από καρκίνο ήταν περίπου 29.000. Από αυτούς, 10.000 ήταν κάτω από την ηλικία των 70 ετών (στοιχεία WΗΟ).

Η πιο συχνή αιτία των θανάτων από καρκίνο στις γυναίκες είναι ο καρκίνος του μαστού, ενώ στους άνδρες είναι της τραχείας, των βρόγχων και των πνευμόνων.

Μπορεί να προληφθεί?

Στις μέρες μας τεράστια πρόοδος έχει γίνει στο τομέα της θεραπείας του καρκίνου και σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά αν ανιχνευθούν νωρίς, μπορούν να αντιμετωπιστούν και να θεραπευτούν. Έτσι ο έλεγχος της υγείας μας με συστηματικές ιατρικές εξετάσεις κρίνεται απαραίτητος. Και αυτό διότι ο καρκίνος είναι μια «σιωπηλή» πάθηση, αφού πολλές φορές αναπτύσσεται χωρίς συμπτώματα. Όταν εμφανιστούν συμπτώματα και  η διάγνωση γίνεται σε τελικό στάδιο, τότε η θεραπεία είναι δύσκολη. Εδώ λοιπόν ισχύει το ρητό που αναφέρει ότι «Καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη». Σύμφωνα με επιστημονικά δεδομένα, το 40% του καρκίνων θα μπορούσε να προληφθεί, κυρίως με την αποφυγή του καπνίσματος, τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους, την υγιεινή διατροφή, τη συστηματική άσκηση και την πρόληψη ορισμένων μολύνσεων.

 

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Άσκησης στην πρόληψη του καρκίνου?

Η καθιστική ζωή και η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας υπολογίζεται ότι μπορεί να προκαλέσει, συνολικά, περίπου το 10-16% των περιπτώσεων καρκίνου του μαστού, του παχέως εντέρου και του διαβήτη.

Η άσκηση αυξάνει την αντοχή και τη φυσική κατάσταση του οργανισμού, κινητοποιεί το κυκλοφορικό και το γαστρεντερικό σύστημα και μας κάνει πιο ανθεκτικούς, βελτιώνοντας την άμυνα του οργανισμού μας. Επίσης αποτελεί άριστο μέσο καταπολέμησης του στρες και της αποφυγής του καπνίσματος.

Τουλάχιστον 30 λεπτά  άσκηση μέτριας έντασης για τουλάχιστον 5 ημέρες/εβδομάδα βοηθά στον έλεγχο του βάρους και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου και καρκίνου του μαστού. Ο συνδυασμός αερόβιων δραστηριοτήτων, όπως περπάτημα, τρέξιμο, ποδηλασία κ.α, μαζί με ασκήσεις αντιστάσεων για μυϊκή ενδυνάμωση, αποτελεί άριστο συνδυασμό.

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Διατροφής στην πρόληψη του καρκίνου?

Σύμφωνα με έρευνες, η διατροφή είναι υπεύθυνη για περίπου το 30% των καρκίνων στις αναπτυγμένες χώρες. Υπάρχει μια συσχέτιση της παχυσαρκίας με πολλούς τύπους καρκίνων όπως του οισοφάγου, του εντέρου, του στήθους, της μήτρας και των νεφρών.

Η πρόληψη είναι η πιο αποδοτική στρατηγική και η αλλαγή της διατροφικής μας συμπεριφοράς συμβάλλει καθοριστικά στην κατεύθυνση αυτή. Μια διατροφή υψηλή σε φρούτα και λαχανικά έχει προστατευτική επίδραση κατά πολλών μορφών καρκίνων.

Αντιθέτως, η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του παχέως εντέρου.

Σύμφωνα με την έκθεση 2002 του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO),  περίπου το 19% του καρκίνου του γαστρεντερικού συστήματος, παγκοσμίως, οφείλεται στη  χαμηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Η μεσογειακή διατροφή έχει αποδειχθεί η καταλληλότερη για την πρόληψη χρόνιων παθήσεων και πολλών μορφών καρκίνου. Και αυτό διότι κύρια συστατικά της είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια, τα ψάρια και το ελαιόλαδο, τροφές δηλαδή πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και απαραίτητα λιπαρά οξέα που προμηθεύουν τον οργανισμό με όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται και παράλληλα  του παρέχουν μια ασπίδα προστασίας ενάντια σε χρόνιες παθήσεις.

Συμπερασματικά λοιπόν, για την πρόληψη του καρκίνου καλό θα είναι  να ακολουθούμε τις παρακάτω αρχές:
  • Οι θερμίδες που λαμβάνουμε να είναι σε ισορροπία με αυτές που καταναλώνουμε για να διατηρούμε το βάρος μας.
  • Αν είμαστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι θα πρέπει να μειώσουμε το βάρος μας.
  • Μειώνουμε την κατανάλωση λιπαρών και ιδιαίτερα κορεσμένων και trans λιπαρών και τα αντικαθιστούμε με ακόρεστα λιπαρά όπως το ελαιόλαδο.
  • Αύξησης κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών σε 5 μερίδες/ημέρα.
  • Συχνή κατανάλωση οσπρίων και δημητριακών ολικής άλεσης.
  • Περιορισμός της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος σε 2-3 φορές το μήνα.
  • Μείωση κατανάλωσης αλατιού και απλής ζάχαρης.
  • Αποφυγή κατανάλωσης πολύ ζεστών τροφών και υγρών.
  • 30 λεπτά Φυσική δραστηριότητα καθημερινά.
  • Επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού
  • Ελάττωση ή διακοπή του καπνίσματος
  • Αποφυγή έκθεσης σε μολυσμένη ατμόσφαιρα
  • Περιορισμός του αλκοόλ
  • Έλεγχος του στρες

Τακτικός προληπτικός ιατρικός έλεγχος

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.