Κυτταρίτιδα και Διατροφή

Κυτταρίτιδα και Διατροφή

Ιωσήφ Αλεξανδρίδης MmedSc

Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Ένα από τα θέματα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους είναι και η Κυτταρίτιδα και Διατροφή.

Για να αντιμετωπίσουμε την κυτταρίτιδα θα πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε τι είναι αυτό που την προκαλεί.

Η κυτταρίτιδα δεν είναι μια πάθηση όπως πολλοί πιστεύουν, αλλά η πλειοψηφία της ιατρικής κοινότητας την αντιμετωπίζει περισσότερο σαν μια φυσιολογική κατάσταση.

Η κυτταρίτιδα αρχίζει να εμφανίζεται στις γυναίκες αλλά και σε μερικές περιπτώσεις στους άνδρες, κυρίως μετά την εφηβεία.

Είναι η γνωστή όψη φλοιού πορτοκαλιού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, ή όψη Cottage cheese.

Ουσιαστικά πρόκειται για μια διάσπαρτη και άνιση κατανομή λίπους στις περιοχές αυτές, κάτω από την επιφάνεια του δέρματος.

Η κυτταρίτιδα δεν εμφανίζεται σε υπέρβαρα άτομα αλλά και σε άτομα φυσιολογικού βάρους ή ακόμη και σε πολύ αδύνατα άτομα.

Και αυτό διότι όλοι οι άνθρωποι έχουμε ένα στρώμα λίπους, ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του δέρματός μας.

Οι ίνες κολλαγόνου που κρατούν ενωμένο και σφιχτό το δέρμα μας, μπορεί να σπάσουν ή να χαλαρώσουν με αποτέλεσμα μικρά τμήματα του λιπώδους ιστού να βγουν προς την εξωτερική επιφάνεια και να σχηματιστεί έτσι ο λεγόμενος φλοιός πορτοκαλιού.

Παρόλο που η κυτταρίτιδα είναι ένα φαινόμενο που υπάρχει πολλά χρόνια τώρα, τα αίτια που τη δημιουργούν παραμένουν ακόμη αδιευκρίνιστα και συνεχώς μελετώνται.

Από τα είδη υπάρχοντα δεδομένα φαίνεται ότι η κληρονομικότητα παίζει το σπουδαιότερο ρόλο.

Στο φαινόμενο αυτό μπορεί ακόμη να συμβάλλει η αφυδάτωση, η ποιότητα του δέρματος, η κακή κυκλοφορία του αίματος καθώς και η χρόνια φλεβική ανεπάρκεια με αποτέλεσμα να μην πηγαίνει επαρκές οξυγόνο στους ιστούς.

Ουσιαστικό ρόλο παίζει η διατροφή

Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας επιδείνωσης της κυτταρίτιδας είναι οι λεγόμενες δίαιτες «αστραπή», οι δίαιτες δηλαδή αυτές που υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Επίσης η δίαιτα τύπου “Yo-Yo” δηλαδή το να χάνουμε βάρος και στη συνέχεια να το ξαναπαίρνουμε.

Ακόμη οι πρωτεϊνικές δίαιτες καθώς και οι δίαιτες μονοφαγίας τύπου «φάε όσο κοτόπουλο ή όσα φρούτα θές».

Όλες αυτές οι δίαιτες που στερούνται επιστημονικότητας και ισορροπίας, ταλαιπωρούν τον οργανισμό, διαταράζουν δραματικά την ορμονική ισορροπία και την ισορροπία ηλεκτρολυτών στο σώμα μας, παραγόντων δηλαδή που σχετίζονται άμεσα με το πρόβλημα της κυτταρίτιδας.

Η πιο αποτελεσματική μέθοδος αντιμετώπισης αλλά κυρίως πρόληψης της κυτταρίτιδας είναι η ισορροπημένη διατροφή και η φυσική άσκηση.

Απλές συμβουλές για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας

  • Σε άτομα που έχουν παραπάνω κιλά από το φυσιολογικό, μια ισορροπημένη δίαιτα απώλειας βάρους βοηθά στο να μειώσει τη συγκέντρωση λίπους στα λιποκύτταρα.
    Προσοχή όμως η απώλεια αυτή να είναι υγιής, αργή και σταθερή και όχι απώλεια «αστραπή» γιατί τότε θα επιδεινώσει την κατάσταση.
  • Καταναλώστε ψάρι 2 φορές την εβδομάδα. Τα ψάρια είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδεις και αντιθρομβωτικές ιδιότητες.
  • Η κατανάλωση υδατανθράκων θα πρέπει να μη ξεπερνά το 50-55% της ημερήσιας ενέργειας και μάλιστα το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς να είναι σύνθετοι.

    Προτιμήστε τρόφιμα ολικής αλέσεως που απελευθερώνουν τη γλυκόζη αργά στο αίμα και δίνουν ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα χωρίς να αυξάνουν απότομα τα επίπεδα ινσουλίνης.

  • Αποφύγετε το αλάτι. Όλα τα τρόφιμα από τη φύση τους έχουν νάτριο και οι ανάγκες του οργανισμού μας καλύπτονται επαρκώς.
    Η υπερκατανάλωση αλατιού, διαταράσσει την ισορροπία υγρών και ηλεκτρολυτών του οργανισμού και μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση.
    Λόγω της κατακράτησης υγρών το σώμα φαίνεται πρησμένο και ιδιαίτερα οι περιοχή όπου υπάρχει η κυτταρίτιδα.
  • Καταναλώστε αλκοόλ με μέτρο. Το αλκοόλ είναι μια άγνωστη ουσία για τον οργανισμό και η περίσσειά του μεταβολίζεται όπως το λίπος με αποτέλεσμα να αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα επιδεινώνοντας το πρόβλημα.
  • Αυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου και βελτιώνουν το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας με αποτέλεσμα να ενισχύεται η αποβολή άχρηστων ουσιών και να αποφεύγεται η κατακράτηση.
    Στοχεύστε στην κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα καθώς και προϊόντων ολικής άλεσης που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.
  • Η άσκηση με αντιστάσεις βοηθά στη σύσφιξη της περιοχής, ενώ η αερόβια άσκηση (περπάτημα, ποδήλατο κτλ) βοηθά στην κινητοποίηση και απώλεια του λίπους. Παράλληλα η άσκηση βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό, γιατί έτσι μεταφέρονται θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο στην περιοχή.
  • Αποφύγετε να φοράτε στενά ρούχα. Αυτό δυσχεράνει την κυκλοφορία του αίματος στην περιοχή και επιδεινώνει το πρόβλημα.
  • Η καθιστή θέση  για πολύ ώρα (πχ δουλειά γραφείου) αλλά και η παρατεταμένη ορθοστασία εμποδίζουν την καλή κυκλοφορία του αίματος. Σηκωθείτε από τη καρέκλα σας και κινηθείτε για 1 λεπτό κάθε 1 ώρα.
  • Τέλος, ίσως η πιο σημαντική συμβουλή είναι η κατανάλωση νερού.

    Υπάρχει η τάση να το ξεχνάμε.Το νερό συμβάλει στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού, του κυκλοφορικού συστήματος, στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών στους ιστούς, στην αποβολή τοξινών, καθώς και στην καλή ποιότητα του δέρματος.
    Σαν ελάχιστο όριο θα πρέπει να έχετε το 1,5 λίτρο.

Αυτά λοιπόν είναι ορισμένα μυστικά για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας, αλλά και για μια ισορροπημένη διατροφή.

Όμως, ας μη ξεχνάμε ότι η εμφάνιση κυτταρίτιδας είναι χαρακτηριστικό στοιχείο του μεσογειακού σωματότυπου.

Λόγω κληρονομικότητας δεν μπορεί να αποτραπεί παρά μόνο να προληφθεί, να καθυστερήσει ή να βελτιωθεί.

Δεν χρειάζεται να φτάνει κανείς στα άκρα, στερούμενος τα πάντα, αναζητώντας το τέλειο σώμα γιατί ακριβώς δεν υπάρχει.

Κανείς δεν είναι τέλειος!

Σημασία έχει να αισθανόμαστε καλά με το σώμα μας και να έχουμε ένα υγιές βάρος.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.