Μαθητές και εκπαιδευτικοί στην εποχή του Κορωναϊού!

Φέτος η εκπαιδευτική κοινότητα βίωσε λόγω του κορωναϊού μια πραγματικότητα που σίγουρα ούτε ο πιο ευφάνταστος νους θα μπορούσε έστω σε αδρές γραμμές να προβλέψει.

Μαθητές, δάσκαλοι και γονείς, βρέθηκαν ξαφνικά να προσπαθούν να ισορροπήσουν ψυχοσωματικά και να αντιμετωπίσουν τον φόβο, την ανασφάλεια, το άγνωστο αύριο.

Μέσα από την ανάγκη να μην σταματήσει η μαθησιακή διαδικασία των παιδιών που διεκόπη απότομα, εφαρμόστηκαν από τους εκπαιδευτικούς η ασύγχρονη και η σύγχρονη διδασκαλία. Κάποιοι εκπαιδευτικοί εφάρμοσαν τον ένα ή τον άλλο ή και τους δύο τρόπους.

Ο απολογισμός από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας οδηγεί σε κάποια ευδιάκριτα συμπεράσματα:

α. Ήταν μια λύση ανάγκης που έδωσε κάποια περιορισμένα μαθησιακά αποτελέσματα στα παιδιά. Περισσότερο κάλυψε την ανάγκη τους για επικοινωνία με τους-τις συμμαθητές-τριές τους και τον δάσκαλό τους.

β. Σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτει τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων για συναισθηματική και κοινωνική επαφή, ούτε επιτρέπει τη δυναμική διάδραση μεταξύ των συμμετεχόντων.

γ. Επιτείνει τις προϋπάρχουσες ανισότητες των παιδιών, γιατί δεν έχουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυνατότητες πρόσβασης στα απαραίτητα τεχνολογικά μέσα και γνώσεις, ούτε το υπάρχον μορφωτικό ή γνωστικό επίπεδο των μελών της οικογένειας είναι αρκετό για να τους βοηθήσει.

δ. Φάνηκαν οι μεγάλες ελλείψεις των σχολικών μονάδων σε υλικοτεχνικές υποδομές. Είναι επιτακτική ανάγκη η διοχέτευση των απαραίτητων κονδυλίων για την παροχή των μέσων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

ε. Πρέπει να γίνεται σωστή χρήση των τεχνολογιών από τα παιδιά και αυτό ασφαλώς θα πρέπει να μαθαίνεται κυρίως στο σχολείο. Ασφαλώς και δεν είναι αρκετή μία ώρα την εβδομάδα για τη διδασκαλία Τ.Π.Ε.

στ. Μαζί με τους μαθητές βελτιώθηκαν και οι εκπαιδευτικοί στη χρήση των νέων τεχνολογιών και κατανόησαν πλήρως στην πράξη την αναγκαιότητά τους. Πιστεύω ότι δημιουργήθηκε ένα γνωστικό κεφάλαιο το οποίο στο μέλλον θα επενδυθεί και θα χρησιμοποιηθεί στην καθημερινότητα της διδασκαλίας.

Έκαναν και την αυτοκριτική τους, είδαν τις αδυναμίες τους, προβληματίστηκαν…
Και λίγα λόγια για το πώς το βίωσα εγώ ως δάσκαλος και λίγες σκέψεις…

Ήταν η πιο στρεσογόνος κατάσταση που έχω ζήσει ποτέ στη εργασία μου. Ήταν στιγμές που ένιωθα ότι είμαι ανεπαρκής, αν και γνώριζα αρκετά για τη χρήση των υπολογιστών, τους χρησιμοποιούσα καθημερινά στην τάξη, είχα μια διδακτική εμπειρία 35 ετών, αλλά ίσως δεν αρκούσαν για τα νέα δεδομένα. Επικοινωνούσα με τους συναδέλφους μου, με βοηθούσαν, τους βοηθούσα, είχαμε τις ίδιες αγωνίες, νιώσαμε πιο κοντά ο ένας στον άλλον. Δεν υπήρχαν ημέρες, ώρες…

Εκτίμησα τον αλτρουισμό τους, δεν ένιωσα μόνος, διαπίστωσα τη δυναμική της σχολικής μονάδας που ζούσα και δεν ήξερα σε βάθος. Τώρα πιστεύω ακόμη περισσότερο ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιμόρφωσης πρέπει να γίνεται σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Μέσω της σύγχρονης διδασκαλίας είδα ότι το σημαντικότερο όλων ήταν η ψυχική επαφή που είχα με τους μαθητές μου. Έβλεπα τη χαρά της επικοινωνίας στα πρόσωπά τους, διέκρινα την προσμονή της επόμενης συνάντησης, το ζούσαν, το απολάμβαναν αλλά και κουράζονταν γρήγορα.

Τελικά όλοι κάτι μάθαμε απ΄ όλο αυτό. Θέλω να ελπίζω ότι κατάλαβαν και αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις στο υψηλότερο επίπεδο, ότι πρέπει να επενδύσουμε στην παιδεία, να εμπιστευθούν τους εκπαιδευτικούς, να τους εκτιμήσουν και να τους το δείξουν, να τους επιμορφώσουν.

Νιώθω ευτυχής που είμαι δάσκαλος. Πολλοί το θεωρούν λίγο, εγώ πολύ και δεν ξέρω αν το αξίζω. Τα μάτια των μαθητών μου μού το λένε…

Αγαπητοί μου συνάδελφοι, αυτή τους τη ματιά δεν μπορεί να μας την στερήσει κανείς. Έχουμε το προνόμιο να τη βλέπουμε καθημερινά στο σχολείο και να μας ανατροφοδοτεί.

Πιστεύουν κάποιοι ότι μπορούν να μας αγνοήσουν, να μας υποτιμήσουν και να μας επιβάλουν κάμερες στις τάξεις. Ο χρόνος θα δείξει…

Σπυρίδων Κ. Γιώτης
Δάσκαλος 3ου Δημ.Σχ.Ζωγράφου
Δημοτικός Σύμβουλος Ζωγράφου Μπροστά και Ακομμάτιστη Δημοτική Ένωση

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.