Πως οδηγώ με ασφάλεια το αυτοκίνητο! – από τον Χρήστο Γιαννούκα

Χρήστος Γιαννούκας, Εκπαιδευτής Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής, Σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας της ΕΝ. ΕΚΠ. Α

Όταν πιάνουμε το τιμόνι, πρέπει να είμαστε «Διανοητικά Προετοιμασμένοι» ,δηλαδή, σε αυξημένη ετοιμότητα ώστε να αντιληφθούμε έγκαιρα οτιδήποτε από το οδικό περιβάλλον επηρεάσει την ασφαλή μετακίνηση μας με το αυτοκίνητο. Η ασφαλής οδήγηση πρέπει πάντα να είναι το κύριο μέλημά μας.

Όσον αφορά την απόσπαση προσοχής του οδηγού υπάρχουν 3 κύριες μορφές: Οπτικός περισπασμός, τα μάτια του οδηγού δεν κοιτάζουν το δρόμο. Τα χέρια του οδηγού, το ένα ή και τα δύο, δεν κρατούν το τιμόνι. Γνωσιακή απόσπαση, ο οδηγός είναι αφηρημένος και το μυαλό του βρίσκεται αλλού αντί να συγκεντρώνεται στο δρόμο και στην οδήγηση. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι η απόλυτη συγκέντρωση είναι επιβεβλημένη όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι ώστε να αποφύγουμε καταστάσεις που οδηγούν σε απώλεια αυτοσυγκέντρωσης και μείωσης των αντανακλαστικών μας.

Μην ξεχνάμε ότι για κάθε 1,6 χιλιόμετρα, λαμβάνουμε 20 αποφάσεις, ενώ διαθέτουμε λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο για να αποφύγουμε τη σύγκρουση. Ως αμυντικοί οδηγοί, μπορούμε να αποφύγουμε τους κινδύνους που προκαλούνται από λάθη άλλων κατά την οδήγηση. Κοιτάμε μακριά και αναλύουμε τους κινδύνους που πιθανόν υπάρχουν. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε το χρόνο να αντιδράσουμε με ασφάλεια.

Θυμόμαστε πως αν δεν έχουμε ορατότητα, πρέπει να μειώσουμε την ταχύτητα προκειμένου να εξασφαλίσουμε την έγκαιρη αντίδρασή μας σε συνθήκες που δεν γνωρίζουμε πως θα εξελιχθούν και να μειώσουμε το ρίσκο εμπλοκής σε ατύχημα. Κρατάμε επαρκή απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, ώστε σε περίπτωση που μειώσει ξαφνικά την ταχύτητά του ή διακόψει την πορεία του, να μη συγκρουστούμε. Τηρούμε τα όρια ταχύτητας, όπως αναγράφονται στη σήμανση.

Οδηγούμε πάντα στη δεξιά λωρίδα και χρησιμοποιούμε την αριστερή μόνο σε περίπτωση προσπέρασης. Χρησιμοποιούμε τα φλας σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης και παραμικρό ελιγμό. Αποφεύγουμε να βρισκόμαστε στη νεκρή γωνία ενός αυτοκινήτου ενώ κινούμαστε με ίση ταχύτητα με το προπορευόμενο όχημα, διότι υπάρχει περίπτωση, να επιχειρήσει να αλλάξει λωρίδα, ελέγχοντας μόνο τον καθρέφτη του και μην έχοντας αντιληφθεί το όχημα μας, με αποτέλεσμα τη σύγκρουση.

Στο αυτοκίνητο φοράμε πάντα τις ζώνες ασφαλείας στα εμπρόσθια και πίσω καθίσματα, ακόμα και οταν πρόκειται να διανύσουμε μια σύντομη διαδρομή. Χρησιμοποιούμε το κατάλληλο παιδικό καθίσμα, εφόσον υπάρχουν παιδιά στο όχημα. Οδηγούμε πάντοτε με σύνεση και προσοχή, τηρώντας τη σήμανση, τον σηματοδότη και τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί. Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αυξάνει το ρίσκο εμπλοκής/πρόκλησης ατυχήματος 400%. Η κόπωση του οδηγού είναι βασική αιτία εμπλοκής σε ατύχημα.

Απελευθερώνουμε τα αρνητικά συναισθήματά πριν οδηγήσουμε, έτσι θωρακίζουμε τον εαυτό μας από το άγχος και μειώνουμε την πιθανότητα τροχαίου ατυχήματος. Σε περίπτωση αισθήματος αδιαθεσίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης απαιτειται άμεση παύση αυτής. Ελέγχουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα τη γενική κατάσταση του οχήματός μας (φρένα, ελαστικά κ.λπ.). Ασφαλής οδήγηση σημαίνει πάνω από όλα προστασία της ζωής, της δικής μας και των άλλων. Η Οδήγηση είναι μια σύνθετη νοητική διαδικασία και το να φτάσουμε στον προορισμό μας ασφαλείς, απαιτεί επιδεξιότητα, συγκέντρωση και ένα ευρύ φάσμα γνωστικών δεξιοτήτων.

Η Γνώση – Ευαισθητοποίηση και η απόκτηση θετικής στάσης όλων σε θέματα Ασφαλούς Οδήγησης, Ορθής Οδικής Συμπεριφοράς και αλλαγή Οδικής Κουλτούρας θα απορρίψει την επικίνδυνη συμπεριφορά και θα μειώσει τον αριθμό των ατόμων που χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο.

Πηγή Άρθρου : Περιοδικό Χάι

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Το σχόλιό σας καταχωρήθηκε

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί Cookies για να σας προσφέρει την καλύτερη εμπειρία. Διαβάστε τους όρους εδώ. Δέχεστε τους όρους πατώντας στο κουμπί Αποδοχή.